Početna Transport AVIO KARGO TRANSPORT – Kako je svila preletela Ameriku i ušla u istoriju prevoza tereta?

AVIO KARGO TRANSPORT – Kako je svila preletela Ameriku i ušla u istoriju prevoza tereta?

7. novembra 1910. godine letelica čuvenih pionira avijacije, braće Rajt, poletela je u nebo sa tovarom svile i lagano pobedila u trci sa ekspresnim vozom u Ohaju

Prvi zabeleženi prevoz tereta avionom predstavlja ključni trenutak u istoriji avijacije i trgovine. Ovaj značajan događaj odigrao se 7. novembra 1910. godine, kada je pilot Filip Parmeli (Philip Parmelee), leteći za Wright Company, uspešno izvršio komercijalni let za prevoz robe.

Nije toliko zapanjujuće da je prvi vazdušni transport robe na svetu obavljen avionom koga su napravila brilijantna braća Wright (Rajt) – Vilbur (Wilbur) i Orvil (Orville), pioniri avijacije i prvi piloti letelice sa motorom.

Njihov Wright Model B prvi je „vazdušni teretni brod“ na svetu – model je imao strukturu napravljenu od drveta i platna, sa motorom koji je razvijao 30 konjskih snaga. Istovremeno, bio je to i jedan od prvih aviona koji je kompanija Wright Brothers proizvela u većem broju. 

Dvokrilcem sa otvorenim kokpitom na ovom istorijskom letu upravljao je Filip Parmeli – on se na put otisnuo sa polja u blizini Dejtona, a let je završen u Kolambusu – što je ukupna udaljenost od oko 105 kilometara. Putovanje je trajalo približno 57 minuta, a teret je uspešno isporučen.

Veza preduzetnika sa vizijom i avio kargo transporta

Let je organizovala kompanija Moorehouse-Martens Company iz Ohaja, koja je želela da testira mogućnosti aviona za brzi transport robe. 

Teret koji je trebalo prevesti bio je paket svile, namenjen robnoj kući Morhaus-Martens u Kolambusu. Cilj je bio da tkanina avionom stigne na vreme za modnu reviju i da se na ovaj način pokaže koliko brzo i efikasno avion može dostaviti robu u poređenju sa tradicionalnim metodama prevoza.

Sama ideja da se letelice koriste u komercijalne svrhe potekla je od predsednika kompanije – Maksa Morhausa (Max Morehouse). Pametni biznismen prepoznao je potencijal prevoza robe avionom nakon što je čitao o uspešnom letu Glena Kurtisa (Glenn Curtiss), još jednog pionira avijacije, od Sandaskija (Sandusky) do Klivlenda (Cleveland). Morhaus je zatim kontaktirao braću Rajt, kako bi saznao da li mogu da isporuče veliki tovar svile od veletrgovca u Dejtonu na poslovnu lokaciju u Kolambusu. Dogovoreno je da se za ovaj nesvakidašnji projekat angažuje jedan avion i jedan pilot, uz naknadu od 5.000 američkih dolara. Da bi cela epizoda bila još zanimljivija, organizovana je trka između aviona i ekspresnog voza koji putuje istom rutom

Glatka pobeda aviona u trci sa vozom

Najfinija svila podeljena je u dva paketa: jedan je sadržao veliku rolnu tamnoružičaste tkanine, dok se u drugom nalazilo devet rolni različitih boja. Tovar je ukupno težio nešto više od 90 kilograma.

Parmeli je let od 105 kilometara završio za samo 57 minuta, što je ujedno bio i novi svetski rekord u vazduhoplovstvu. Konkurentski ekspresni voz je jasno stavljen na svoje mesto i postalo je očigledno da će avion biti najbrži način transporta robe. Događaj je označio početak nove ere u kojoj je kupac mogao da naruči let „samo za teret“. Inače, ovaj transport bio je i intermodalan, jer je teret do polaznog aerodroma dovezen automobilom, a na isti način je i sa odredišnog aerodroma dopremljen do krajnjeg primaoca. 

Razvoj komercijalne kargo avijacije

Let Dejton – Kolambus ne samo da je dokazao praktičnost korišćenja aviona za prevoz tereta, već je takođe otvorio vrata za budući razvoj komercijalne avijacije. Prevoz svile avionom smanjio je vreme transporta sa nekoliko dana (koliko bi bilo potrebno železnicom ili kolima) na samo nešto manje od jednog sata.

Ovaj uspeh je inspirisao mnoge avio-kompanije i preduzetnike da istražuju mogućnosti vazdušnog prevoza, što je kasnije dovelo do uspostavljanja redovnih komercijalnih letova za prevoz tereta i putnika.

U Velikoj Britaniji je već 1911. avionom počela da se razvozi pošta. Vazduhoplovstvo je nastavilo da napreduje, a sve pouzdaniji avioni su prevozili kombinaciju putnika i tereta. Sa poboljšanom tehnologijom i razvojem drugih segmenata, avioni su se sada usudili da idu još dalje prelazeći okeane. 

I u Srbiji između dva svetska rata dolazi do razvoja vazdušnog saobraćaja.

Prvi komercijalni prevoz tereta avionom predstavljao je prekretnicu u transportnoj industriji, pokazavši kako avijacija može efikasno povezati udaljene lokacije i omogućiti brži protok robe. Danas, vazdušni transport igra ključnu ulogu u globalnoj trgovini, omogućavajući brzu i pouzdanu dostavu proizvoda širom sveta.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.