Image by Dimitris Vetsikas from Pixabay
Početna Transport Brodski transport: pirati na moru i dalje prave probleme

Brodski transport: pirati na moru i dalje prave probleme

Piratstvo je i dalje ozbiljan problem koji zahteva koordinisane napore kako bi se smanjila pretnja za međunarodnu trgovinu i obezbedila sigurnost pomoraca.

Od antičkih vremena do današnjih dana, pirati su napadali trgovačke brodove kako bi se domogli vrednog tereta. Neupućena javnost misli da su pirati deo prošlosti, oni koji su u biznisu su svesni da su napadi pirata na kargo brodove i dalje redovna pojava.

Prema Konvenciji Ujedinjenih nacija o pomorskom pravu od 10. decembra 1982. godine, piratstvo uključuje svaki nezakonit čin nasilja, pljačke ili zadržavanja na otvorenom moru protiv broda ili aviona. 

Pirati su često bili nekadašnji mornari iskusni u pomorskim ratovima. Počevši od 16. veka kapetani gusara su regrutovali mlade mornare kako bi pljačkali evropske trgovačke brodove.

Pomorska piraterija je izuzetno opasna i za kapetana, posadu i putnike broda. Pirati mogu naneti nepopravljivu štetu krađom robe koja se otprema, ali i izazvati ozbiljne povrede ili čak smrt ljudi. 

Najnoviji izveštaj Međunarodne pomorske organizacije (IMO), specijalizovane agencije Ujedinjenih nacija za unapređenje bezbednosti međunarodnog brodarstva, govori da je piratstvo u usponu.

Image by <a href="https://pixabay.com/users/dimitrisvetsikas1969-1857980/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=3502430">Dimitris Vetsikas</a> from <a href="https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=3502430">Pixabay</a>
Image by Dimitris Vetsikas from Pixabay

Ovoj organizaciji u 2023. godini prijavljeno je 150 incidenata. To predstavlja povećanje od oko 15% u odnosu na 2022, kada je zabeležen 131 incident.

Najpogođenija područja u 2023. bila su Malajski i Singapurski moreuz (85 incidenata), Zapadna Afrika (22 incidenta), Južno kinesko more (14 incidenata) i Južna Amerika (14 incidenata).

Podaci otkrivaju da su 92 člana posade prijavljeni kao taoci ili kao kidnapovani 2023. godine, što je značajno povećanje u odnosu na 24 člana posade koji su držani kao taoci/kidnapovani u  2022. Od ukupnog broja prijavljenih slučajeva tokom 2023. godine, 74% članova posade su bili taoci/kidnapovani u incidentima u zapadnoj Africi. 

Ukupan broj incidenata piratstva i oružanih pljački prijavljenih IMO-u od 1984. do kraja decembra 2023. iznosio je 8.868.

Geografski fokus

Istorijski gledano, tokom 17. i 18. veka Karibi su bili poznati po piratstvu, sa poznatim piratima poput Crnobradog (Blackbeard). Na Mediteranu, berberski pirati iz severne Afrike pljačkali su evropske trgovačke brodove vekovima. U jugoistočnoj Aziji, Malajski pirati su napadali trgovačke brodove u Malajskom moreuzu i oko Indonezije.

Možda na prvi pogled pojava pirata deluje samo kao način za lako sticanje bogatskva. S obzirom da se sve dešavalo na trasi glavnih trgovinskih ruta skoro svih pet okeana,  piraterija je obeležena kao značajna delatnost u istorijskim čitankama. 

Danas, piratstvo i dalje stvara glavobolju u brodskom transportu. Somalijski pirati su poznati po napadima na brodove u Adenskom zalivu i zapadnom Indijskom okeanu. U zapadnoj Africi, pirati napadaju brodove u blizini Nigerije, Benina i drugih zemalja. Iako je poslednjih nekoliko godina smanjeno, piratstvo je i dalje prisutno u Malajskom moreuzu i okolnim vodama.

Metode napada i mere zaštite

Pirati se služe različitim metodama za napade. Koriste brze čamce za hitro približavanje i napad na trgovačke brodove. Obično su naoružani automatskim puškama. Otmica posade radi otkupnine je česta praksa.

Kako bi se zaštitili od napada, mnogi brodovi zapošljavaju naoružane stražare. Zatim, podstiču veću brzinu plovidbe kako bi se izbegao napad. Kao jedan od odbrambenih mehanizama, koristi se i plovidba u konvoju sa drugim brodovima i pod vojnom pratnjom. 

Photo by <a href="https://unsplash.com/@jeisblack?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Jason Mavrommatis</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/ship-sinking-on-ocean-at-daytime-0MEMXMOy--Y?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a>
Photo by Jason Mavrommatis on Unsplash

Tu je i korišćenje satelitskog nadzora i drugih dostupnih tehnologija, za praćenje i izbegavanje piratskih aktivnosti.

Kako bi klijenti brodara zaštitili svoje poslovanje, preporučuje se da se roba osigura od nepredviđenih situacija u slučaju nezgode i rizika koji se odnose na prevoz tereta.

Ogromna šteta po ekonomiju

Ako pirati preuzmu kontrolu nad brodom i teretom, kompanije mogu izgubiti robu vrednu milione dolara. Osim toga, pirati često otimaju brodove i posade, zahtevajući visoke otkupnine koje se takođe mere milionima dolara.

Rizik od piratstva povećava premije osiguranja za brodove koji prolaze kroz rizične oblasti. Kako bi izbegle opasne situacije, brodarske kompanije često preusmeravaju svoje rute, što povećava troškove goriva i produžava vreme isporuke.

Zapošljavanje naoružanih stražara, ugradnja sigurnosne opreme i druge mere predostrožnosti povećavaju operativne troškove.

Efikasna borba protiv piratstva zahteva koordinisane napore na globalnom nivou. Međunarodne organizacije, vlade i pomorske kompanije moraju sarađivati kako bi unapredili sigurnost brodarstva i zaštitili pomorce.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.