Adekvatan transport voća i povrća i održavanje hladnog lanca ključni su za očuvanje kvaliteta, svežine i nutritivnih vrednosti proizvoda do trenutka kada stignu do krajnjih potrošača. Nekoliko ključnih stavki se moraju ispoštovati, kako bi ovaj zahtevni zadatak bio uspešno realizovan.
Bilo da planirate izvoz ili uvoz voća ili povrća, važno je planirati najefikasnije rute kako bi se smanjilo vreme transporta i rizik od kvarenja. Voće i povrće mora biti pravilno upakovano, kako bi se smanjila mogućnost fizičkih oštećenja. To uključuje korišćenje odgovarajućih ambalažnih materijala i metoda pakovanja koje omogućavaju ventilaciju i zaštitu od vlage.
Da bi se osigurala svežina proizvoda, za transport voća i povrća koriste se specijalizovana vozila sa kontrolisanom temperaturom. Reč je o kamionima ili kombi vozilima sa rashladnim jedinicama.
Inače, transport osetljive robe je praksa koja datira iz 1797, kada su britanski ribari prenosili ulov u ledu. Isti proces se preneo na poljoprivredne proizvode početkom devetnaestog veka, pogotovo u transport mlečnih proizvoda.
Uvoz južnog voća u Srbiju je veoma čest, dok je izvoz jabuka, jagoda, borovnica malina, iz naše zemlje u inostranstvo redovan.
Transport robe u hladnom lancu
Voće i povrće su samo neke od namirnica koje se transportuju u hladnom lancu. Uz njih, u ovu grupu uglavnom se još ubrajaju i mlečni proizvodi i mleko, morski plodovi i riba, lekovi, cveće i pojedine hemikalije.
Hladni lanac (Cold chain of suplly) predstavlja niz kontrolisanih aktivnosti i procedura koje održavaju odgovarajuće temperature tokom skladištenja, transporta i distribucije kvarljivih proizvoda. Ključni elementi hladnog lanca uključuju skladištenje u rashladnim prostorijama pre transporta, dok se tokom transporta temperatura u vozilu konstantno prati i održava. Nakon transporta, proizvodi se prenose u rashladne distributivne centre pre nego što stignu do prodajnih mesta ili krajnjih potrošača.
Sve faze hladnog lanca prate se i evidentiraju kako bi se osiguralo da nema prekida u kontroli temperature. Ovo je ključno za identifikaciju i rešavanje potencijalnih problema.
Transport robe hladnjačama
Transport robe hladnjačama je najdominantniji u hladnom lancu. Kada govorimo o frigo transportu, možemo izdvojiti nekoliko različitih potreba:
- Duboko smrznute pošiljke na -80ºC
- Smrznute pošiljke na -20ºC
- Rashlađene pošiljke na +2 do +8ºC
- Kontrolisane ambijentalne pošiljke na +11 do +25ºC
- Pošiljke na telesnoj temperaturi
Zbirni transport robe u hladnom lancu
Transport osetljivih pošiljaka je veoma zahtevan i predviđa brzu reakciju. S tim u vezi, ”nagomilavanje” robe do punog utovara predstavlja veliki rizik. U tom slučaju zbirni transport robe je najbolje rešenje.
Zbirni transport robe (LTL) podrazumeva prevoz različite robe u jednom tovarnom prostoru. U praksi to znači da ukoliko nemate robu za ceo kamion, vaša pošiljka će deliti tovarni prostor sa pošiljkama drugih komitenata.
Frigo prevoz ili transport robe pod temperaturnim režimom je najsloženiji vid transporta robe u međunarodnom prevozu. Poznato je da transport kvarljive robe zahteva posebnu pažnju, jer u slučaju propusta može doći i do visokih materijalnih šteta.
S obzirom na to da ovakav vid prevoza zahteva stručnost logističkih operatera, ENPKES može da odgovori na vaše zahteve.
Logistički profesionalci su obučeni da ispoštuju sve specifičnosti hladnog lanca. Održavanje optimalnih uslova temperature značajno produžava vek trajanja proizvoda. Ekspertskim pristupom transportu, smanjuje se rizik od kvarenja, a čuvaju se i osnovna svojstva proizvoda – ukus, tekstura, boja. Takođe, eksperti imaju i u vidu potrebu da se smanji rizik od rasta patogenih mikroorganizama, što povećava sigurnost hrane.
Prednosti zbirnog transporta u hladnom lancu su mnogobrojne, a za kraj ćemo nabrojati neke od najvažnijih – niža cena transporta robe, veća učestalost isporuke, efikasno rešenje za manje pošiljke…