Početna Transport Kako je vozač kamiona revolucionarno promenio brodski transport tereta?

Kako je vozač kamiona revolucionarno promenio brodski transport tereta?

Svi veliki pronalasci rezultat su napora da se neki problem reši. Vozač kamiona je pomislio da bi bilo sjajno da svoju kamionsku prikolicu jednostavno pretovari na brod... Ostalo je istorija!

Brodski transport tereta revolucionarno je promenio vozač kamiona iz Amerike – Malcom McLean (Malkom Maklin). Smatra se ocem modernog kontejnerskog transporta robe, zahvaljujući čijim idejama su se radikalno smanjili troškovi brodskog transporta i omogućila globalizacija trgovine.

Hroničari tog vremena beleže da McLean-ova vizija transporta robe kontejnerima nije bila baš velika novost. Još 1929. godine Seatrain je na relaciji Njujork-Kuba svojim prekomorskim brodovima prevozio železničke vagone sa robom. Osim toga, brodovi su često nasumično prenosili velike sanduke.

Međutim, ono što je bilo revolucionarno je sistematsko i standardizovano uključivanje kontejnera u transport robe.

Čekanjem na utovar ili istovar ne gubi se samo vreme, već i novac

Malcolm Purcell McLean rođen je 1913. godine u Makstonu u Severnoj Karolini. Bio je američki preduzetnik i inovator, čiji je rad revolucionarno izmenio transportnu industriju. 

McLean je odrastao u skromnoj porodici u Severnoj Karolini. Nakon što je završio srednju školu, započeo je karijeru kao vozač kamiona. Ubrzo je osnovao sopstvenu transportnu kompaniju, McLean Trucking Company, koju je pretvorio u jednu od najvećih transportnih kompanija u Sjedinjenim Državama.

Image by <a href="https://pixabay.com/users/valdasmiskinis-12049839/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=4203677">Valdas Miskinis</a> from <a href="https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=4203677">Pixabay</a>
Image by Valdas Miskinis from Pixabay

Tokom svoje karijere vozača kamiona, McLean je primetio koliko je vremena trošeno na ručno utovarivanje i istovarivanje robe s kamiona na brodove i obrnuto.  

Kada je već razvio jednu od većih prevozničkih kompanija u Americi, McLean je shvatio da je kao vozač gubio samo vreme čekajući na utovar ili istovar, a da sada gubi i novac.

Ova spoznaja inspirisala ga je da razvije ideju o korišćenju velikih metalnih kontejnera koji bi se mogli lako prebacivati između različitih transportnih sredstava, bez potrebe za ponovnim utovarom i istovarom.

Godine 1956, McLean je stavio svoju ideju na test. Kupio je brod “Ideal X” i prepravio ga tako da  može da prevozi 58 kontejnera od 35 stopa. Ovaj eksperimentalni transport između Njuarka (Nju Džerzi) i Hjustona (Teksas) bio je veliki uspeh i označio je početak revolucije u transportu. 

Brodski transport tereta – početak revolucionarnih promena

U karijeri nalik filmskoj, iako nije imao iskustva u brodskom transportu tereta, McLean se odrekao svega za šta je radio da bi se kladio na intermodalni prevoz. Prodao je svoj udeo od 75% u kompaniji McLean Trucking za 6 miliona dolara 1955. godine i postao vlasnik i predsednik kompanije Pan-Atlantic, koju je preimenovao u SeaLand Industries.

Kompanija je brzo rasla i postala lider u kontejnerskom transportu. Do kraja 1960-ih, McLean’s SeaLand Industries imala je dvadeset i sedam hiljada kontejnera, trideset šest brodova i pristup u više od trideset lučkih gradova. Njegova kompanija postavila je standarde za veličinu i oblik kontejnera, što je omogućilo globalnu kompatibilnost i standardizaciju. McLeanova inovacija smanjila je troškove transporta, skratila vreme isporuke i otvorila put za globalnu trgovinu na način koji dotada nije bio moguć.

Image by Valdas Miskinis from Pixabay
Image by Valdas Miskinis from Pixabay

Sa vrhunskom tržišnom pozicijom, SeaLand je bio atraktivan kandidat za akviziciju, a 1969. R.J. Reynolds je kompaniju kupio za 160 miliona dolara.

Malcolm McLean prodao je Sea-Land Service te godine, ali je njegov uticaj na transportnu industriju nastavio da raste. 

Kontejnerska revolucija

Kako su prednosti McLeanovog sistema kontejnera postale očigledne, konkurenti su se brzo prilagodili. Gradili su veće brodove, veće  dizalice u lukama i sofisticiranije kontejnere.

Godine 1978, McLean je kupio United States Lines. Tamo je izgradio flotu od 4.400 TEU kontejnerskih brodova.  Na Forbsovu listu 400 najbogatijih Amerikanaca sa neto vrednošću od 400 miliona dolara dospeo je 1982. Međutim, nekoliko godina kasnije, kockajući se sa rastućim cenama nafte koje nisu uspele da se materijalizuju, McLean je morao da podnese zahtev za bankrot.

Umro je 25. maja 2001. godine, ali je ostavio neizbrisiv trag na globalnu ekonomiju. McLeanovu sahranu 2001. godine obeležile su brodske sirene širom sveta, odajući tako počast začetniku „kontejnerske revolucije“ bez koje je nezamisliv savremeni obim svetske trgovine, a time i svetske podele rada i globalizacije. 

Danas se gotovo 80% svetske trgovine odvija putem kontejnerskog transporta, što je testament McLeanovoj viziji i inovaciji.

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.