Međunarodne konvencije igraju ključnu ulogu u železničkom transportu robe, jer usklađuju pravila i procedure među zemljama i osiguravaju nesmetan protok tereta. Ove konvencije omogućavaju dosledan pravni okvir, koji pomaže u prevazilaženju razlika između nacionalnih sistema i procedura u međunarodnom železničkom transportu.
Evo nekoliko glavnih konvencija:
Železnički transport robe – COTIF
Convention concering international by rail – COTIF (Konvencija o međunarodnom železničkom prevozu) je najvažnija konvencija koja reguliše međunarodni železnički transport robe i putnika u Evropi i šire. Njen cilj je olakšavanje prevoza između država članica. COTIF uključuje pravila poznata kao CIM (Ugovor o međunarodnom prevozu robe železnicom), koja definišu odgovornosti i prava železnica i pošiljalaca.
Jedinstvena CIM pravila važe za svaki ugovor o železničkom prevozu robe uz naknadu, kada se mesto preuzimanja robe i mesto isporuke nalaze u dve različite države članice konvencije. Ugovor o prevozu se potvrđuje tovarnim listom u skladu sa jedinstvenim obrascem.
Železnički prevoz robe iz Kine i Rusije – SMGS
SMGS (Ugovor o međunarodnom železničkom prevozu robe) reguliše transport robe železnicom između zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, Kine, Mongolije i nekih drugih azijskih država. SMGS pruža pravila za transport robe, uslove odgovornosti i obračun troškova. Ovaj sporazum, koji je prvi put bio primenljiv od 1. novembra 1951. godine i koji je imao izmene i dopune od 01.07.2018. godine, ima za cilj da standardizuje procedure i propise za međunarodni železnički transport tereta. Ova standardizacija osigurava nesmetan i efikasan proces transporta robe preko granica.
Prevoz opasnih materija železnicom – RID
RID (Pravilnik o međunarodnom železničkom prevozu opasnih materija) je sastavni deo COTIF-a. Ovaj pravilnik reguliše prevoz opasnih materija železnicom. Postavlja standarde za pakovanje, označavanje i dokumentaciju kako bi se osigurala bezbednost tokom transporta. RID omogućava harmonizaciju propisa među različitim zemljama i osigurava da su svi koraci u prevozu opasnih materija regulisani i bezbedni.
Kombinovani transport – AGTC
AGTC (Evropski sporazum o glavnim međunarodnim železničkim linijama za kombinovani transport) je dokument čiji je cilj razvoj glavne mreže železničkih linija koje su pogodne za kombinovani transport robe, što uključuje transport koji kombinuje železnicu sa drugim vrstama prevoza, kao što su kamioni i brodovi.
Potpisnice Ugovora, svesne očekivanog porasta međunarodne trgovine i potrebe za olakšavanjem transporta robe, smatrale su da je važno uspostaviti pravni okvir. U njemu se izlaže koordinisani plan za unapređenje usluga u kombinovanom transportu i razvoj neophodne infrastrukture prema međunarodno dogovorenim parametrima učinka i standardima.
Dokumenti koji prate železnički transport robe
Uporedo sa razvitkom železničkog saobraćaja razvijala se i regulativa izrade propisa i prevoznih sredstava koje su se upotrebljavale pri prevozu putnika i robe. Prvi oblici tovarnog lista u transportu robe železnicom javljaju se u prvoj polovini XIX veka, u vidu pisma koje je pošiljalac robe upućivao primaocu.
Danas robu prati veliki broj dokumenata, među kojima su tovarni list za unutrašnji saobraćaj, tovarni list za međunarodni saobraćaj, tovarni list CIM, tovarni list CIM za kombinovani saobraćaj, tovarni list SMGS… Naravno, tu su i dokumenti vezani za fakturu, carinu i sertifikate.
Ovi dokumenti omogućavaju efikasan i zakonit transport robe, kao i praćenje i upravljanje pošiljkama tokom njihovog puta železnicom.