Domaći uvoznici ili izvoznici su često u situaciji da nemaju potrebe da zakupe čitav tovarni prostor u prevoznom sredstvu. Ovo važi i za kamionski prevoz robe i kontejnerski prevoz robe. Takve slučajeve, koji su zapravo i češći nego da preduzeće zakupljuje čitav kamion ili kontejner, nazivamo zbirni transport robe.
Zbirni transport je sasvim uobičajeni način transporta robe. Pošiljka je u potpunosti obezbeđena bilo da se radi o samo jednoj paleti (ili kutiji) robe ili npr polovini kamionskog prostora.
Prevoznici nastoje da maksimalno iskoriste tovarni prostor. Onda ja sasvim uobičajeno da u međunarodnom transportu voze robu za tri, četiri ili više pošiljalaca.
Cena zbirnog transporta robe
Razume se da je opcija zbirnog transporta robe isplativija za pošiljaoca ili kupca. Pošiljalac plaća značajno manju cenu nego kada bi zakupio čitav kamion ili kontejner.
Zbirni transport robe je značajno jeftiniji, ali je razumljivo i nešto sporiji u odnosu na takozvani pun utovar. Prevoznik i logističar u slučaju zbirnog transporta moraju da opsluže više klijenata sa različitim robama i destinacijama unutar jednog kamiona ili kontejnera.
Baš tu dolaze do izražaja iskustvo, snalažljivost i fleksibilnost posrednika u logistici (špeditera) koji za svog klijenta pronalazi optimalan put robe u najkraćem mogućem vremenu.
Osim cene i tranzitnog vremena neophodno je dobro razumeti vrstu robe da bi se prevozniku dala pravilna instrukcija u vezi sa pakovanjem tj slaganjem robe.
Razni nazivi zbirnog transporta robe
Postoje razni nazivi koje ćete sresti u vezi sa ovim metodom transporta robe kao što su delimični utovar, parcijalni utovar, dotovar. Za međunarodni transport robe se koriste skraćenice LTL (less than truck load) i LCL (less than container load). Kod nas je ipak najrašireniji termin zbirni transport robe.
Možemo zaključiti da je zbirni transport robe optimalna opcija kada se radi o manjim količinama robe. Takođe je zbrni transport robe povoljan kada primalac robe poseduje fleksibilnost u vezi sa tranzitnim vremenom tj pošiljka nema karakter maksimalne hitnosti.
Ako se radi o veoma osetljivom teretu, koji je lomljiv, ili je van standardnih dimenzija. Možda zahteva najbržu dostavu može se razmišljati o zakupljivanju čitavog vozila ili kontejnera.