Kontejnerski prevoz je od ogromnog značaja u savremenoj globalnoj trgovini. Svet do sada nije smislio ništa praktičnije za transport velikih količina robe preko velikih razdaljina nego što je kontejnerski prevoz.
To je zlatni standard u smislu praktičnosti, dimenzija, jednostavnog manipulisanja i prebacivanja između različitih vidova i sredstava saobraćaja kao što su brod, voz, kamion.
Stoga je od vremena Covid pandemije nastao značajan problem sa „zaglavljivanjem“ kontejnera. Kontejneri koji stoje nepopunjeni, neistovareni ili nedovoljno iskorišćeni u velikim svetskim lukama.
Kada na jednoj tačci globalne razmene roba dođe do produženog čekanja na utovar ili istovar brodova, drhtaji se osete u celom svetu.
Posledice su velika zakašnjenja isporuke na koje učesnici trgovine nisu navikli, i niko nije pošteđen u tom lancu snabdevanja.
Čak i kada lučki kapaciteti dozvole istovar kontejnera sa velikih brodova, sasvim je moguće da se pojave problemi sa lokalnim kamionima, koji operišu u lukama i prilagođeni su da prihvate kontejner, ali se pojavi nedostatak vozača usled pandemijskih ili drugih razloga.
Šta izaziva posledice?
„Zaglavljivanje“ kontejnera izaziva posledice koje ne štede gotovo nikoga osim možda najvećih igrača. Najbogatijih svetskih firme ipak pronađu način da njihova roba bude prioritet.
Manji vlasnici robe su po pravilu osuđeni da čekaju u nedogled. Moraju da moljakaju da se njihova roba ipak nekako prepakuje i dođe do odredišta sa što manjim zakašnjenjem.
Ovo je naročito značajno za vlasnike tj kupce iz robe iz Srbije koja je malo tržište i samim tim ima slabu pregovaračku poziciju da „progura“ svoju robu u nastalom poremećaju. To važi i za one koji poručuju ceo kontejner robe, a pogotovu za većinu kupaca koja poručuje zbirni transport.
U poslednjim sedmicama pojavile su se informacije da je luka u Šangaju zakrčena usled proglašenja novog karantina i da preko 300 ogromnih brodova čeka na utovar ili istovar kontejnera. Ispostavlja se međutim, da je upravljanje krizom u Kini sasvim drugačije nego npr u Sjedinjenim Državama.
Zaglavljivanje tereta
Tokom 2021. godine „zaglavljivanje“ (logjam) kargo tereta u luci Los Anđeles zahtevalo je komplikovanu i udruženu akciju ministra saobraćaja. Lučke uprave, kriznog štaba pa i samog predsednika Amerike da bi se postiglo da luka radi 24 sata dnevno i da se zastoj otčepi.
U Kini se međutim praktikuju kreveti na rasklapanje i žestok prekovremeni rad, kao i nama nepoznate državne mere. Poslednje vesti su da nema bitnih zastoja i da ova situacija neće dovesti do većeg zastoja kontejnerskog prevoza.