Ove godine započeće pružanje redovnih usluga prevoza putnika automobilima bez vozača. U San Francisku kompanija Cruise koja je u vlasništvu giganta General Motors nudi probne vožnje.
Ne zaostaje ni Google koji kroz svoju firmu Waymo već poseduje razvijene i testirane automobile koji su bezbedni i pouzdani i bez vozača.
U planu je šire uvođenje bespilotnih auta kao taksi ili dostavnih vozila. Za sada se planovi sprovode na poznatijim lokacijama kao što su San Francisko u Kaliforniji i Finiks u Arizoni. Te sredine imaju i povoljnu toplu klimu, bez snežnih padavina koje otežavaju vožnju autima bez vozača.
Možda je još značajniji korak načinio kineski Baidu jer je pre nekoliko dana dobio dozvolu od države za komercijalnu upotrebu Vozila bez vozača u Pekingu kao taksi službe.
Drugačija problematika
Transport robe i međunarodna logistika je drugačija problematika, ali sama činjenica da započinje komercijalna upotreba automobila u milionskim gradovima nagoveštava neumitni pravac u kojem će se drumski transport kretati.
Autonomna vožnja u milionskim gradovima je još komplikovaniji poduhvat nego npr vožnja autoputem.
Sve ovo otvara mnoge dileme: sa jedne strane uočljive su brojne prednosti vozila bez vozača, ali postoje i negativne strane ove velike transportne revolucije.
Na strani prednosti možemo navesti:
- manje saobraćajnih gužvi usled boljeg planiranja i optimizovanja prevoza
- manje saobraćajnih nezgoda usled disciplinovanijeg ponašanja autonomnih vozila i izostanka ljudskog faktora
- dugoročno smanjenje troškova jer nije potrebno plaćati vozače
- mogućnost izuzetno dugih putovanja bez pauza i prekida, pa samim tim i brža dostava robe
- više slobodnog prostora u gradovima jer će biti potrebno manje garaža i parking mesta
- korisnija upotreba vremena koja se tokom putovanja inače troši na upravljanje vozilom
Na strani negativnih faktora mogu se uočiti:
- Neizvesno dug period u kojem nova tehnologija treba da bude dobro uhodana i prihvaćena
- Skuplji troškovi proizvodnje i održavanja vozila barem u prvom periodu
- Pravna pitanja u vezi sa mogućim defektima i nezgodama
- Pretnja sajber kriminala, tj mogućnosti da zlonamerni hakeri zloupotrebe tehnologiju
- Potpuno odsustvo privatnosti u putničkim vozilima
- Izostanak zadovoljstva u samom upravljanju putničkim vozilom koje je bitno za mnoge vozače
- Nejasno je kako će vozila obavljati međunarodni prevoz
Sve u svemu, logistika neće biti ista, međunarodni transport robe će doživeti ogromne promene. Treba ipak biti optimista, jer međunarodni transport robe i logistika su kroz istoriju čovečanstva već doživeli brojne revolucionarne promene bilo usled tehnološkog razvoja ili usled društveno političkih promena.