Savremeni transport robe se ne može zamisliti bez paleta, jednostavnih platformi na koje se pakuje roba.
Standardizovana paleta je nastala kao rezultat dogovora međunarodne železnice pre nekih 60 godina. Standardizovana paleta je omogućila da se roba u kratkom roku pretovari ili istovari i da paleta bude slobodna za dalji utovar.
Praktično svaki primalac robe u Evropi i čitavom svetu je opremljen skladištima i viljuškarima koji prihvataju i dalje isporučuju standardne palete.
Iako postoje i za jednokratnu upotrebu, u međunarodnom transportu preovlađuju višekratne palete načinjene od drveta koje moraju da ispune određene standarde materijala i nosivosti. Drvene palete čine više od 80% svih paleta koje se koriste u transportu robe.
Drvena standardna paleta je teška oko 30 kilograma i može da podnese težinu tereta do 1500 kilograma. Standardizovane palete čine više od 50% svih paleta u opticaju širom sveta.
Zanimljivo je da je usled ogromne upotrebe u međunarodnom transportu drvena paleta jedan od najvećih potrošača drveta u savremenoj industriji. Ipak to ne znači da šume stradaju zbog paleta u ogromnoj meri. U novije vreme, tendencija je da se prave od drvenog otpada ili recikliranog drveta. Palete se inače najviše koriste u industriji transporta hrane.
Rok trajanja palete
Drvena paleta posle pravilne zaštite i impregnacije i ukoliko se periodično reparira može da se koristi više godina putujući širom sveta. Na zapadu se smatra da je prosečan rok upotrebe 3-5 godina. Trajanje palete zavisi i od korišćenja.
Najčešće se palete oštećuju prilikom manipulacije viljuškarima ako se bacaju na pod, vuku po podu, ili ako radnici gaze po njima. Palete se mnogo manje oštećuju od samog tereta koji stoji na njima ukoliko je teret pravilno složen.
Postoje i palete prilagođene posebnim industrijama koje su drugačijih dimenzija i materijala. Palete načinjene od plastičnih ili metalnih materijala su neophodne za posebne vrste robe ili skladištenja i one su skuplje, ali trajnije od drvenih.
Pravilno pakovanje robe
Čitav sistem međunarodnog transporta je organizovan oko paleta. Bez njih nema transporta. Ogromna većina robe se širom sveta šalje konsolidovana, tj upakovana na paletama. Samo 1% robe se šalje nepaletizovano.
Treba ipak imati u vidu da se roba u kontejnerima uglavnom ne stavlja na palete da bi se uštedelo na prostoru, nego se upakovana roba po pristizanju ponovo stavlja na palete da bi se dalje ukrcala na kamion i stigla do odredišta.
Nekada se roba paletizovala pretežno ručno, ali u savremenoj logistici dominira automatsko pa čak i robotizovano paletiranje robe. Roba se na paleti pričvršćuje remenima (trakama) ili steznom rastegljivom folijom.
Iskusni skladišni radnici i prevoznici vrlo dobro znaju značaj pravilno pakovane robe, jer nepravilno upakovana roba se može rasuti ili oštetiti tokom transporta što može pričiniti znatne probleme vlasnicima robe, pa i samom vozaču teretnog vozila.
Stoga je uvek korisno fotografisati upakovanu robu pre nego što krene na put