Poslednja milja (last mile) je u logistici termin koji označava dostavu paketa na adresu končanog korisnika koji je ili fizičko ili pravno lice u poslednjih par kilometara od najbližeg skladišta ili prodajnog mesta.
Obzirom da su gradovi sve više zakrčeni, a da su onlajn kupovina i kućna dostava postali izuzetno popularni došlo je i do novih problema. Ogroman broj motornih vozila koja vrše dostavu su u Nemačkoj postala bitni faktor zagušenja gradskog saobraćaja. Ta vozila, koja su kod nas uglavnom mini vanovi ili kombiji, osim kretanja moraju da i se mnogo puta dnevno zaustave često i u prometnim ulicama što stvara probleme i vozačima tih vozila i stanarima.
Dostavna vozila stvaraju i buku, relativno su skupa i podležu svim propisima koja važe za motorni saobraćaj. Osim toga vozači dostavnih vozila su često stranci koji slabo poznaju gradove u kojima rade kao i običaje lokalnog stanovništva.
Kargo bicikli
U poslednje vreme cvetaju brojne ideje i tehnološka rešenja koja nastoje da reše pitanje efikasne dostave uz poštovanje ekoloških smernica. Na scenu stupaju takozvani kargo bicikli. To su posebno prilagođeni bicikli, ili biciklima slična vozila koja mogu imati električni pogon i opremljena su za prenos manjih količina tereta.
Zapravo taj teret može biti i ne tako mali – i do stotinak kilograma, a ovakva vozila se ne moraju koristiti samo u komercijalne svrhe. U onim sredinama gde su obezbeđene posebne staze za bicikliste mogu biti vrlo upotrebljivi i u privatne tj porodične svrhe, kao što je redovna nabavka robe.
Velike logističke kompanije već godinama ispituju razne modele bicikala ili tricikala koji su malih dimenzija, ne zagađuju okolinu i sasvim dobro mogu da posluže svrsi dostave u poslednjoj milji.
Prvobitna dostavna vozila
Kad malo razmislimo sve ovo nije toliko nova ideja. Prvobitna dostavna vozila po gradovima su bili upravo bicikli, ali ih je razvoj motornih vozila učinio prevaziđenim. Bar se tako činilo tokom čitavog jednog veka.
Ovaj princip dosta obećava, pogotovo sa razvojem tehnologije lakih materija i električnog pogona, ali će uspeh u pojedinim gradovima svakako zavisiti od obezbeđivanja dobre saobraćajne infrastrukture koju mogu da koriste biciklisti i uopšte alternativan vozila raznih vrsta.