Image by Mohamed Hassan from Pixabay
Početna Transport Elektronski CMR (e-CMR) – transport tereta bez papira

Elektronski CMR (e-CMR) – transport tereta bez papira

Međunarodni transport bez papira - realnost ili mit? Elektronski CMR zasada koristi 38 zemalja

Pravila za međunarodni transport robe obuhvaćena su Konvencijom Ujedinjenih nacija za prevoz robe, poznatom kao CMR (Convention relative au contrat de transport international de Marchandises par Route). CMR konvencija određuje obaveze pošiljaoca, prevoznika i primaoca robe. Sadrži isprave i dokumente koji se moraju nalaziti u vozilu koje obavlja međunarodni transport robe između dve zemlje, od kojih je barem jedna zemlja ugovorna strana CMR Konvencije. 

Donedavno, CMR beleške bile su samo u papirnoj formi, a International Road Transport Union (IRU) se intenzivno zalaže za prelazak na elektronski format.

Istorijat elektronskog CMR-a (e-CMR)

CMR konvencija je potpisana 1956, a stupila je na snagu 1961. godine. Njome su definisane odgovornosti prevoznika, kao i pravila o nadoknadi štete u slučaju gubitka, oštećenja ili kašnjenja robe tokom transporta. Tradicionalni CMR dokument je u papirnom formatu i mora biti potpisan od strane svih uključenih strana.

Kako je digitalizacija postajala sve prisutnija, razvijena je eCMR verzija. Ova elektronska verzija je formalno prihvaćena Protokolom 2008. godine koji je zahtevao da se CMR-om može upravljati elektronski, preko „e-CMR“. 

Image by Tung Lam from Pixabay
Image by Tung Lam from Pixabay

Ovaj protokol je stupio na snagu 5. juna 2011. godine. e-CMR je zvanično pokrenut u januaru 2017. godine, a prvi granični prelaz gde je korišćen elektronski tovarni list bio je između Španije i Francuske.

Do danas mu je pristupilo 38 zemalja uključujući: Azerbejdžan, Belorusiju, Belgiju, Bugarsku, Češku, Dansku, Estoniju, Finsku, Francusku, Nemačku, Iran, Kirgistan, Letoniju, Litvaniju, Luksemburg, Holandiju, Norvešku, Oman, Poljsku, Portugal, Moldaviju, Rumuniju, Rusku Federaciju, Slovačku, Sloveniju, Španiju, Švedsku, Švajcarsku, Tadžikistan, Tursku, Turkmenistan, Ukrajinu, Ujedinjeno Kraljevstvo, Uzbekistan, Mađarsku, Italiju, Austriju…

Benefiti elektronskog CMR-a (e-CMR)

CMR donosi mnoge prednosti, e-CMR donosi više od toga.

U svom papirnom formatu, CMR tovarni list donosi mnoge prednosti za međunarodni transport robe: usklađuje ugovorne uslove za robu koja se prevozi drumom i pomaže u olakšavanju transporta robe u celini. Globalno e-CMR rešenje bi zadržalo sve ove prednosti, ali bi sistem učinilo modernijim, uklanjanjem papirologije i troškova rukovanja. Zbog toga IRU podržava svoje članove i širu industriju u usvajanju e-CMR-a.

Neke od ključnih prednosti e-CMR uključuju: niže troškove i to tri do četiri puta – administracija je brža smanjenim unosom podataka, bez rukovanja papirom, bez razmene faksova/skenova/mejlova, bez arhiviranja papira itd.

Brže je fakturisanje usluge, jer su smanjena neslaganja podataka u isporuci i prijemu. 

Korišćenje eCMR-a omogućava bolje praćenje robe kroz ceo lanac snabdevanja, jer su svi podaci odmah dostupni i lako ih je pratiti. Digitalni format smanjuje mogućnost grešaka koje su prisutne kod papirnih dokumenata, kao što su nepotpuni ili netačni podaci.

Image by Tim Hill from Pixabay
Image by Tim Hill from Pixabay

Zbog svoje digitalne prirode, e-CMR se takođe može lako integrisati sa drugim uslugama koje koriste transportne kompanije, npr. carinske deklaracije ili usluge transporta i upravljanja voznim parkom. 

Prelaskom na elektronski format, tri strane uključene u svaku pošiljku imaju koristi od povećane ukupne efikasnosti logistike, što rezultira povećanom ekonomskom konkurentnošću. Konačna prednost je veća bezbednost na putu, jer e-CMR može biti povezan sa eCall sistemom za kamione koji automatski poziva hitne službe u slučaju saobraćajne nezgode.

Države koje ne koriste eCMR

Srbija je jedna od država koje i dalje ne koriste eCMR, iako je o tome bilo reči 2019. godine kada je realizovan pilot projekat Living Lab 12. Cilj ovog projekta bio je da se u realnom okruženju obavi testiranje digitalnog tovarnog lista, kao i da se učesnici u lancu snabdevanja upoznaju sa njegovim prednostima. Kasnije o ovoj temi u Srbiji nije bilo reči.

Kompanija koja se bavi digitalizacijom u oblasti transporta na svom sajtu predlaže kako se eCMR koristi u zemljama koje nisu deo sistema. Predlažu prevoznicima da iskoriste hibridnu verziju kako bi već sada imali koristi od digitalnog tovarnog lista i poboljšane vidljivosti lanca snabdevanja i kako bi bili spremni za budućnost.

U zemljama koje nisu ratifikovane, papirna tovarna dokumenta su i dalje obavezna i još uvek se ne mogu u potpunosti zameniti eCMR-om. Stoga se preporučuje da se zadrži kopija papirnog tovarnog lista u slučaju provere od strane nadležnih organa i da se koristi digitalna verzija kako bi se povećala vidljivost i efikasnost lanca snabdevanja i kako bi se pripremili za budućnost

Nikola Jevtić

Nikola Jevtić

Diplomirani inženjer, specijalista za logistiku sa preko 15 godina iskustva u oblasti organizovanja međunarodnog transporta i carinskog zastupanja. Kao direktor i vlasnik privatnog biznisa organizovao više od 15000 internacionalnih transporta robe u svim vidovima saobraćaja.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Hvala Vam na poverenju!

Vaši podaci su uspešno poslati. Naš tim će Vas kontaktirati u najkraćem roku.

Zainteresovani ste za naše usluge?

Pokušaćemo da vam odgovorimo u najkraćem mogućem roku.