Autonomni tegljač sa prikolicom usmerio je sam sebe na međudržavni put 20, bezbedno se uključio u gust saobraćaj, a kasnije usporio na 48 kilometara na čas kada se približavao automobilu zaustavljenom na ivici autoputa. Ruke vozača Roberta Rolanda lebdele su nad volanom, spremne da intervenišu ako bude potrebno, dok je Brendon Hanson iz kompanije Kodiak putem kompjutera pratio saobraćaj, opasnosti i prepreke na lokalnim ulicama tokom jutarnje demo vožnje u blizini Dalasa, piše TruckinDive izveštavajući o dve kompanije koje će svoje kamione bez vozača pustiti na javne puteve Amerike tokom 2024. godine.
Ovaj časopis obišao je kompanije Aurora i Kodiak, koje planiraju lansiranje komercijalnih ruta za samovozeće kamione u Teksasu tokom 2024. godine.
Aurora je otvorila prvu komercijalnu autonomnu rutu između Dalasa i Hjustona. Ruta je opremljena terminalima za autonomne kamione u Palmeru i Hjustonu. Uz regulatorne izazove, ovo lansiranje dolazi u trenutku kada industrija glasno izražava svoj skepticizam, naročito nakon što je Cruise Automation suspendovao svoje operacije robotaksija u Austinu, zbog pritužbi na saobraćajne gužve koje su izazvali njihovi autonomni automobili..
Kodiak Robotics je predstavio svoju šestu generaciju kamiona spremnih za autonomnu vožnju. Ovi kamioni su rezultat petogodišnjeg testiranja, uključujući 5.000 prevezenih pošiljaka i više od 2,5 miliona pređenih milja. Kamioni su opremljeni naprednim sigurnosnim sistemima, uključujući redundantne sisteme kočenja, upravljanja i napajanja, kao i sopstvenim računarom za bezbednost i specijalnim senzorima. Planirano je da Kodiakovi kamioni ove godine počnu da rade na ruti između Hjustona i Dalasa, a kompanija je već sarađivala sa lancem IKEA na autonomnim isporukama u Teksasu.
Prvi kamioni bez vozača u Dubaiju završili početne testove
I Amerike se selimo na Bliski istok. Strategija autonomnog transporta Dubaija ima za cilj da se do 2030. godine 25% saobraćaja odvija autonomnim rešenjima. Dubai South uspešno je završio prve testove za prve kamione u UAE bez vozača i to u partnerstvu sa lokalnom kompanijom Evocargo, nakon sporazuma koji je prvi put potpisan u decembru 2022.
Autonomno električno vozilo, Evocargo N1, temeljno je testirano u južnom logističkom okrugu Dubaija, gde je obavljalo svoju delatnost zajedno sa drugim učesnicima u saobraćaju, uključujući pešake, automobile i kamione.
Uspešno je testiran i čitav niz manevara, uključujući parkiranje, plus skretanje i skretanje unazad, bez prijavljenih kvarova ili opasnih incidenata.
Slično tome, namensko kontrolno čvorište – gde se kamion može daljinski nadgledati i kontrolisati ako je potrebno – takođe je radilo bez ikakvih problema.
Probne vožnje na nemačkom autoputu i u holandskoj luci
Konkurencija između proizvođača kamiona u Evropi je žestoka, ne samo u oblasti elektrifikacije drumskog transporta, već i u razvoju samovozećih kamiona. MAN i DAF izveštavaju o uspešnom testiranju kamiona bez vozača.
Nemački proizvođač komercijalnih vozila MAN postigao je prekretnicu u autonomnoj vožnji sa prvom probnom vožnjom samovozećeg kamiona nivoa 4 na javnom autoputu. Putovanje od deset kilometara odvijalo se na nemačkom autoputu A9, sa saveznim ministrom saobraćaja dr Volkerom Visingom i generalnim direktorom MAN-a Aleksandrom Vlaskampom.
MAN aktivno razvija autonomne kamione kako za upotrebu u logističkim čvorištima, tako i za dugolinijska putovanja. Serijska proizvodnja planirana je do kraja ove decenije. Dalja testiranja prototipova na autoputevima planirana su za ovu godinu, a projekti od haba do haba planirani su od 2025. godine.
DAF sarađuje sa Lukom Roterdam na projektu pod nazivom MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs), koji ima za cilj da razvije mrežu puteva za postizanje transporta bez ugljenika u i oko evropskih luka do 2050. godine.
Kao deo projekta MAGPIE, DAF je obezbedio specijalno opremljen kamion za testiranje samovozećih električnih kamiona u kontrolisanom okruženju luke Roterdam. Ova početna ispitivanja se fokusiraju na automatizaciju specifičnih zadataka unutar luke, kao što su vožnja do i od stanica za punjenje i utovarnih mesta.
Kada bi mogli biti na ulicama širom sveta?
Iako je tehnologija brzo napredovala, potpuna integracija autonomnih kamiona na ulice širom sveta zavisi od nekoliko faktora.
Regulatorni okviri: Potrebno je da zemlje razviju regulative koje omogućavaju sigurno korišćenje autonomnih vozila.
Tehnološki napredak: Potrebno je dalje testiranje i usavršavanje tehnologije kako bi se osigurala sigurnost i pouzdanost.
Javnost i prihvatanje industrije: Ključna je i spremnost javnosti i industrije da prihvate ovu novu tehnologiju.
Neki stručnjaci predviđaju da bi autonomni kamioni mogli postati uobičajeni na putevima već tokom 2030-ih, dok neki delimično autonomni kamioni već funkcionišu u određenim uslovima i rutama.