Uprkos dešavanjima u Ukrajini, srpska roba beleži rast izvoza na rusko tržište od 5,6% u prvih 6 meseci ove godine. Otkako je uvedena zabrana za tranzit robe u Rusiju preko zemalja EU, dodatno je otežan put robe ka ruskom tržištu. Na terenu to znači da carinici mogu po slobodnoj volji da tretiraju robu u ovom režimu, a taj rizik ni klijent ni logistički provajder ne mogu sebi da dozvole.
Privredna komora Srbije je objavila da je zabranjen tranzit, prenos, izvoz, pretovar i svako drugo kretanje robe koja ulazi u Evropsku uniju i koja je namenjena Rusiji, ukoliko je uključena na listu sankcija EU. Ističu i da na stranici PKS postoje detaljne inforamcije oko prevoza robe za Rusiju, kao i spisak roba koje se nalaze na listi EU ka Ruskoj Federaciji, a koje se, kako kažu, dnevno ažuriraju.
U grupi tarifnih brojeva koji su sankcionisani od 21.07.2022. godine, pooštrene su sankcije za cele tarifne grupe tj. svedene su tarife na šestocifrene pri kontroli istupa roba za izvoz – uvoz, naglašavaju u Privrednoj komori Srbije.
Šta se sada dešava i šta će se dešavati sa našom robom obuhvaćenom sankcijama, da li će, i na koji način, ubuduće ići u Rusiju – za sada nema zvaničnog obaveštenja. To dovodi do promena ruta, dužeg transporta i većih troškova, pa je neophodna konsultacija sa logističkim provajderom odmah po dogovoru o prodaji robe za Rusiju.
Neophodno je dodatno planiranje kako se ne bi teretni prostor vraćao prazan nakon isporuke robe u Rusiji, a to poskupljuje prevoz. Ujedno je i broj prevoznika i pojedinačnih transporta ograničen godišnjim kvotama i dozvolama koje izdaje MGSI. Za sada se koriste alternativne rute preko Turske i Gruzije. Moguć je i avionski prevoz robe, ali iz ENPEKS–a upozoravaju da je on skuplji, jer je limitiran broj avio dolazaka na ruske aerodrome iz nekoliko razloga.
Kao logistički provajder, kompanija ENPEKS jedina u regionu nudi plaćanje usluga za rusko tržište u rubljama u nameri da olakša klijentima transport robe na rusko tržište. Svesna situacije na terenu, Vlada Rusije donela je nekoliko mera za lakši prolaz kamiona ka Rusiji. Novina je da je od 1. septembra Vlada Rusije odobrila listu graničnih prelaza na kojima će biti uveden sistem rezervacije datuma i vremena prelaska kamiona, pa će to bitno smanjiti vreme čekanja, a logistički provajderi mogu da planiraju transport shodno tom terminu.
Takođe, sistem „elektronskih redova“ biće uveden na tri prelaza na ruskoj granici već početkom novembra. To znači da ćete, u dogovoru sa svojim logističkim provajderom, moći unapred da rezervišete datum i vreme prelaska granice putem besplatne usluge na zvaničnom sajtu FGKU Rosgranstroja.
Od 1. septembra 2023. godine počeli su da rade elektronski redovi na punktu Bugristoje (Бугристое) na granici sa Kazahstanom, Zabajkalsku (Забайкальск) na granici sa Kinom i Černiševski (Чернышевское) na granici sa Litvanijom. Reč je o prelazima koji su veoma prometni i nalaze se u oblastima koje su ključne za transport tereta.
Ruska država je uredila putnu infrastrukturu neophodnu za uvođenje novog mehanizma, odnosno kapacitete u blizini kontrolnih punktova za smeštaj kamiona učesnika u elektronskom redu. U pripremi je još jedna novina za transport robe na rusko tržište, pa će usluga elektronskog zakazivanja prolaza granice i carine od 1. marta 2024. godine biti dostupna na ruskom portalu državnih službi i državnom informacionom sistemu elektronskih transportnih dokumenata (GIS EPD).
Dakle, jasno je da je za transport robe u Rusiju neophodna usluga logističkog provajdera i da, ako transport organizujete sami, ulazite u avanturu. Detaljnije informacije oko plaćanja transporta robe za Rusiju u rubljama možete dobiti na telefon kompanije ENPEKS +381 64 647 86 22, Španskih Boraca 24a, Beograd, 11070 Novi Beograd ili na mejl office@enpeks.rs.
Tim ENPEKS-a na nedeljnom, a ponekad i na dnevnom nivou, ažurira informacije sa terena oko transporta robe u Rusiju. Transport robe za Rusiju je veoma otežan, ali kompanija ENPEKS dobrom organizacijom posla i saradnjom sa partnerima na terenu rešava sve aktuelne probeleme i postaje timski igrač za transport robe na rusko tržište.