Kada prođete pored vetroturbina koliko god vas ne zanima ta tema teško možete ostati ravnodušni. Nema osobe koje nije oduševljena izgledom i veličinom vetroturbina. Svi smo fascinirani kako graciozno stoje u ravnicama i na mestima koja su gotovo nepristupačna. Na prvi pogled deluje kao da ih je neko samo spustio na mesto na kom se nalaze, ali taj posao je izuzetno težak. Sam proces postavljanja jedne vetroturbine je komplikovan i zahteva veoma iskusne logističare.
Priroda posla kaže da se vetroturbina postavlja na lokaciji koja ima potreban nivo aktivnosti vetra a po nepisanom pravilu to su veoma teške lokacije. Gabarit jedne vetroturbine prevazilazi sve dimenzije nekog tereta a običnom čoveku je prevoz ovog čuda nemoguća misija. Najteže u celom procesu je transportovati sve delove vetroturbine i postavlja se logično pitanje kako uopšte jedan kamion može da preveze skoro 70 metara dugačku i 20 tona tešku elisu?
Naravno, pritom morate da pazite da nema nikakvih oštećenja. Prevoz elise za vetroturbine gotovo da prkosi svim zakonima fizike i zato ovaj prizor nikoga nije ostavio ravnodušnim. Posebna priča je montaža delova koji se prevezu a ona se radi na licu mesta i ne postoji pravo na grešku. Spajaju se elise, prenosni mehanizam, elektrogenerator, noseći stub i strujni transformator neophodan za priključivanje na elektrodistributivnu mrežu.
Prečnik rotora može biti do 120 metara, dok težina jedne elise dostiže i do 20 tona. Visina stuba sa vetrogeneratorom iznosi i do 130 metara, a kompletan vetrogenerator može da teži i do 200 tona. Sve to treba transportovati do neke njive i na njoj ga montirati.
Veći deo područja gde se postavljaju vetroturbine obuhvata intenzivno korišćena polja na kojima se uzgajaju poljoprivredne kulture, uglavnom mono kulture, male ekološke vrednosti, sa manjim oblastima niske šume, voćnjaka i vinograda. Prevoz delova vetroturbine upravo prolazi kroz sve faze prevoza vangabaritnih tereta:
- Planiranje rute transporta i analize tačaka koje su problematične (tesne krivine , veliki usponi ili veliki padovi na putu, dalekovodi, oštećene deonice puta, prelaz sa auto puta na lokalni put, troškovi za nepredviđene situacije i intervencije na terenu … )
- Najava termina transporta kako bi lokalna policija pružila asistenciju u prevozu
- Vremenska prognoza jer ukoliko je kišni dan ulazak teškog tereta u njive može biti poguban po transport
- Koordinacija sa ekipom koja montira vetropark da se delovi sukcesivno isporuče na destinaciju maltene po modelu usluge Just in time
- Procena koliko vremena je potrebno za koju operaciju ukoliko je dan kratak
- Rezervni delovi za vozila za transport jer nema puno vremena za njihovu zamenu
Za ekipu inžinjera koja rukovodi montažom često nije dovoljno poznavanje procesa rada i zakona fizike već je potrebno snalaženje i rešavanje problema odmah na terenu. Vetroparkovi moraju biti relativno blizu strujne mreže zbog napajanja strujom a to znači da se mora veoma paziti gde su dalekovodi i kako ispod dalekovoda transportovati delove vetroparka.
Vrlo često se do pozicije gde je montaža vetroparka mora izgraditi mali put kako bi prilaz lokaciji bio operativan. Po pravilu klijenti vlasnici vetroparkova traže uslugu Ključ u ruke jer je transport a posebno montaža vetroparka veoma složen proces. Šta znači usluga Ključ u ruke?
- Izrada studije izvodljivosti (Feasibility study)
- Istraživanja vezana za ekološku opravdanost i mogućnost izgradnje vetroparkova
- Izrada Biznis planova
- Zakup i kupovina zemlje
- Rukovođenje procesom merenja vetra sa procenom vetropotencijala
- Vođenje projekta (project leading) kroz sve faze do dobijanja svih neophodnih dozvola za izgradnju i priključenje na mrežu
- Transport i montaža
- Organizaciju izgradnje projekta i puštanje u rad do dobijanja upotrebne dozvole (Asset Management, EPC, O&M)
Ukratko prevoz delova vetroparka je sam vrh kvaliteta usluge logističkog provajdera. Kada vam se dopadne prizor prilikom prolaza pored vetroparka setite se znanja i truda ekipe koja je taj posao uradila.