Švedska kompanija Volvo prestaje da proizvodi putničke automobile sa pogonom na dizel već od 2024 godine. Teretni program ove kompanije još ima zaliha šlepera i kamiona na dizel, pa se svakako očekuje slična odluka. Tako je Švedska prva EU zemlja koja, realno, menja porizvodni program shodno novim tehnologijama, pre svega u proizvodnji šlepera i kamiona na struju. Taj proces je daleko odmakao, i nekako je u senci odluke ostalih zemalja da krenu masovnije u proizvodnju vozila na struju.
Vest sama po sebi ne znači puno, ali ona povlači niz promena i odluka, kako u uslugama logističkih provajdera, tako i u procesu transporta, uslova na carinskim prelazima, procesu špedicije i otvara nove poglavlje u uslugama logističkih provajdera. Evropske kompanije Mercedes, Volvo i Iveco napravili su ozbiljne pomake u proizvodnji šlepera i kamiona na struju koji imaju potpuno iste perfomanse kao i njihovi prethodnici na benzin i dizel.
Jedino ograničenje za sada je broj kilometara potrebnih do sledećeg punjenja strujom, ali i mali broj stanica za punjenje strujom, posebno u zemljama van EU. Moderni šleperi na struju mogu da pređu od 300 do 400 kilometara do sledećeg punjenja i trenutno je tehnološka trka koja će kompanija uspeti da napravi agregat na struju koji će šleper trošiti do 600 ili 700 kilometara bez punjenja.
Model eActros 600
Dizajn vozačke kabine eActrosa 600 se razlikuje od uobičajenog izgleda serije Actros, ali zadržava elemente kao što su čiste linije i aerodinamički dizajn, i takođe je unapređen i enterijer. Opremljen je sa tri baterijska paketa ukupnog kapaciteta od 600 kWh i dva elektromotora kao deo nove elektronske osovine, koji proizvode kontinuiranu snagu od 400 kW i maksimalno preko 600 kW.
Baterije se baziraju na litijum-gvoždjano-fosfatnoj tehnologiji (LFP) i ističu se svojom dugotrajnošću. Inženjeri za razvoj u Mercedes-Benz kamionima tvrde da se one mogu napuniti na stanicama za punjenje snage jednog megavata za manje od 30 minuta sa 20% na 80% kapaciteta. Dužina vožnje od 300 do 400 kilometara u zavisnosti kako se vozi.
Volvo – udobnost i unapređena tehnika
Sa niskim nivoom buke i nultim izduvnim gasovima, fleksibilan i okretan model VOLVO FM Electric savršen je za dostavu namirnica velikog kapaciteta, transport kontejnera, usluge sa dizalicama i još mnogo toga u gradskim oblastima, a sve to uz smanjen uticaj na životnu sredinu. Potencijalno može da radi i u zonama sa nultom emisijom ili u doba dana koje nisu dostupno dizel kamionima.
Da bi se pojednostavio prelazak na električni transport, kamion se nudi zajedno sa servisnim paketima i paketima podrške za punjenje, planiranje rute i dometa, praćenje baterije i drugo. Može da poveze teret do 44 tone, poseduje snagu od 490 kW, a da sledećeg punjenja pređe 300 kilometara.
Tevva start-up iz Velike Britanije
Pre svega proizvode kamione na struju, a ove godine će biti isporučene kupcima prve količine kamiona do 8 tona na struju. Prvi klijenti su Royal Mail i dobavljač građevinskog materijala Travis Perkins. Dobiće 1000 vozila, a infrastruktura je već urađena.
Italijani drže korak – IVECO na struju
IVECO HD BEV ima domet do 500 km. Ima ukupan kapacitet baterije od 738 kWh (9 paketa) sa snagom punjenja do 350 kW, što omogućava dostavne misije od terminala do terminala, širok spektar regionalnih primena, pa čak i misije sa produženom kilometražom uz mogućnost punjenja tokom propisanih vozačkih pauza.
Konfiguracija IVECO Artic 4×2 će prva ući na evropsko tržište u poslednjem kvartalu ove godine 2023.Prve jedinice transportnih vozila IVECO HD FCEV se već isporučuju Francuskoj, Švajcarskoj i Nemačkoj, gde se ubrzano spremaju za ove promene.
Slede nove investicije
Prema grubim procenama sa EU berzi, industrija kamiona i šlepera u EU je već uložila 45 milijardi evra u proizvodnju teretnih vozila na struju. Do 2026. se planira još toliko ulaganje, uz snažan pritisak na Brisel da odmah prilagodi zakone i praksu za korišćenje šlepera i kamiona na struju. Traže hitnu adaptaciju transportnih ruta za servisiranje vozila na struju, izgradnju potrebne infrastrukture, isporuku rezervnih delova u zemlje van EU, subvencije da logistički provajderi kupuju transportna vozila na struju, kao i promenu zakonske regulative. Mi, kao po nepisanom pravilu, gledamo iz publike, a onda će nas događaji zateći nespremne za revoluciju koja se dešava ispred nosa celoj Evropi. Prioritet je uređenje carinskih prelaza za prihvat teretnih vozila na struju, izgradnja kompletne mreže punionica na koridorima koji prolaze kroz Srbiju, kao i prodavnica za rezervne delove, izgradnju servisa i edukacija majstora da servisiraju šlepere i kamione na struju. Za sada nema vesti da država Srbija planira subvencije za kupovinu šlepera i kamiona na struju.