Ukrajinska kriza će dovesti do logističke krize u čitavoj Evropi, pa i globalno.Pošto su po jenjavanju pandemije u februaru 2022. očekivana tranzitna vremena za robu kao i cene transporta počeli da padaju.
Ukrajinska kriza je dovela do najvećeg pritiska na globalne lance snabdevanje. Pritisak na globalne lance snabdevanja se izražava indeksom, čija je vrednost poslednjih dana postigla izuzetno visoke vrednosti.
Svet je danas povezaniji nego ikada i poremećaj u jednom delu sveta utiče da dođe do zastoja robe, produženja vremena transporta i cene transporta robe u gotovo svim delovima sveta.
Ukrajinska kriza i sankcije Rusiji do sada se ogledaju u zatvaranju crnomorskih luka, ukidanju velikog broja avionskih linija, železnički transport robe je takođe poremećen.
Vodeći svetski operator za kontejnerski transport Maersk je ograničio ne samo pomorski saobraćaj prema Rusiji i Ukrajini, već je suspendovao i intermodalne transporte koji rade transport Kina Evropa.
Dakle, transport kontejnera železnicom i kargo avionski transport je takođe bitno poremećen. Ukoliko ukrajinska kriza potraje u narednim mesecima produžiće se na svim drugim relacijama.
Poremećen je i železnički transport robe na relaciji Kina Evropa. Transport robe će dakle poskupeti u svim vidovima saobraćaja, između ostalog i zbog sadašnjeg ali i očekivanog poskupljenja energenata.
Uticaj na drumski transport robe
Ukrajinska kriza će ipak imati najveći uticaj na drumski transport robe.
Drumski transport robe u Evropi čini 75% ukupnog transporta robe.
Osim nemogućnosti da se roba normalno transportuje na relacijama Ukrajina Srbija i Srbija Rusija, očekuje se i smanjenje broja vozača kamiona. Do sada veliki broj vozača u EU dolazio iz Ukrajine koja je pogođena ratnim zbivanjima.
Mnogi od tih vozača će se vratiti u Ukrajinu ili neće biti u mogućnosti da komercijalno voze van teritorije države. Možda će imati probleme sa dokumentima potrebnim za radne dozvole.